torstai 18. kesäkuuta 2015

Viimeinen viikko Suomessa

Maanantaina korjasimme ruiskua. Siitä oli mennyt vaijeri poikki, joka estää aisojen liikaa keinumista. Sen seurauksesta suodatin oli hajonnut. Aluksi vanha vaijeri piti irottaa ja lähteä hakemaan uusia osia. Vanhasta vaijerista irroitettiin suojus uuteen vaijeriin. Kun vaijerit oli kunnossa aloimme korjata hajonnutta nivelakselia. Siitä piti katkaista rälläkällä pätkä pois. Nyt kun olen joutunut rälläköimään millon mitäkin, niin se ei tunnu enää ollenkaan niin pelottavalta. Oikeastaan mitä enemmän sitä tekee sitä luontevammalta se tuntuu. Uskallan nyt jo tarttua rälläkkään paljon rohkeammin. Ei se lempihommaani vieläkään ole, mutta tuntuu jo paljon sujuvammalta. Samalla kun Sami korjaili nivelakselia ja rasvaili sitä niin aloin korjata ruuvipenkkiä. Siitä oli yksi pultti katkennut, joten toinen puristuspalkki (tai mikä se nyt onkaan) oli irti toisesta päästä. Pultin kanta oli jäänyt sinne sisään, joten siihen piti porata reikä. Kun reikä oli saatu porattua siihen tehtiin porakoneen avulla jengat ja laitettiin uusi pultti paikalleen ja jälleen oli ruuvipenkki kuin uusi. Kävimme myös säätämässä juurikaspellon muokkauskoneen siten, että riviväli osui kohdalle ja piikit muokkasivat rivien välistä.

Tiistaina minulla oli jälleen hammaslääkäri. Päivä ei mennyt ihan suunnitellusti, sillä kun lähdin terveyskeskuksen pihasta niin huomasin kevarini takarenkaan olevan aivan tyhjä. Pääsin pihasta n. 100m, jonka jälkeen soitin Samille ja Eeva tuli hakemaan minua. Renkaaseen saatiin sen verran ilmaa laitettua matkakompuralla, että saatiin kevari ajettua sivumpaan. Myöhemmin kävimme hakemassa sen peräkärryillä ja pyörä saatiin kotiin. Takarengankaassa oli suuri reikä ja koska olen enää vain viikon Suomessa sen korjaamisessa ei tähän hätään olisi mitään järkeä. Onneksi Samilta löytyi suulista kevari, jonka sain lainaan. Ensin piti kuitenkin imeä yamahastani tankki tyhjäksi. Bensat vietiin Rantalaan, jossa tyhjennettiin hondasta tankki ja vaihdettiin siihen yamahan akku. Ennen kuin päästiin kokeilemaan lähteekö suulissa seissyt kevari käymään, piti sen tankkiin vielä kaataa yamahasta otetut bensat. Honda kuitenkin lähdi hienosti käymään ja pääsin sillä lähtemään kotiin.

Keskiviikkona korjailtiin jälleen ruiskua. Siitä oli mennyt aisa poikki. Siitä piti rälläköidä pätkä pois, jonka jälkeen Sami hitsasi siihen uuden jenganpätkä, jonka avulla aisa saatiin kuntoon. Lisäksi ruiskun aisat rasvattiin ja ketjut öljyttiin. Sitten lähdimme irroittamaan kylvökoneesta hajonnutta hydrauliikkaletkua ja kun se oli saatu irti lähdin viemään sitä kaupunkiin korjattavaksi. Se korjattiin odottaessani ja sen jälkeen pääsimme asentamaan Samin kanssa hydrauliikkaletkun takaisin paikalleen. Lisäksi sokerijuurikkaan kylvökoneesta tyhjennettiin sinne jääneet siemenet.

Torstaina oli ohjelmassa maan ajoa, puiden siirtelyä ja soran kuormausta sekä kuljetusta. Aamulla ensimmäiseksi peruutin takapihalle ja kippasin maxumin kärryssä olleen maa kuorman sinne ennen kuin sade ehti pehmentää maan ihan mudaksi. Sitten piti saada kärry pois perästä ja sen tilalle koura. Kärryn sainkin itsenäisesti otettua traktorin perästä irti, mutta kouran kiinnityksessä tarvitsin Santun apua. Nostolaitteet eivät laskenee tarpeeksi alas, jotta laite olisi saatu helposti kiinnitettyä. Kääntelyn ja vääntelyn ja vähän kouran käsin siirtelynkin jälkeenkin saatiin se maxumin perään kiinni. Sitten menimme Santun kanssa lähi metsään, jossa Santtu karsi aiemmin kaadetun suuren kuusen ja minä vein tukit Rantalaan. Isoin tukki aiheuttikin ongelmia, sillä jouduin korjaamaan sen asentoa neljä kertaa matkan aikana. Jostain syystä se taipui aina sivulle, enkä siten voinut sen kanssa tiellä ajaa. Sain kuitenkin tukit vietyä niille varattuun paikkaan. Nyt kun puut oli saatu pois uuden tienpätkän tieltä, piti sinne lähteä hakemaan soraa. Aluksi irrotimme kouran Santun kanssa ja sen jälkeen otin kärryn jälleen maxumin perään. Sitten pääsinkin ajamaan sorakuopille, josta sora haettiin. Sami kuormasi ensimmäisen kuorman ja ajoi maxumin sieltä takaisin metsään, jossa Santtu odotteli kaivinkoneen kanssa. Hiekka painoi niin paljon, ettei kippi jaksanut aluksi nousta ylös. Kun siitä kauhottiin vähän kuormaa kaivinkoneella pois niin sekin alkoi kuitenkin toimia. Kun ensimmäinen kuorma oli toimitettu ja levityksessä lähdin hakemaan uutta kuormaa. Kun pääsin perille tein kuorman jontikalla, joka odotteli siellä ja sen jälkeen pääsin viemään kuormaa Santulle levitettäväksi. Kuormia ajettiin yhteensä kolme, jonka jälkeen sain lähteä kotiin viettämään juhannusta ja pakkailemaan Islantiin lähtöä varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti